XVII Konferencja "Informatyka w Edukacji", IwE2020
30.06.2020 - 02.07.2020 - Toruń
www: http://iwe.mat.umk.pl
Wydział Prawa i Administracji
87-100 Toruń, ul. Chopina 12/18
56 611 2903, 602 184 813
Polskie Towarzystwo Informatyczne Oddział Kujawsko-Pomorski
prof. Maciej M. Sysło
e-mail: syslo@ii.uni.wroc.pl
dr Maria Berndt-Schreiber
e-mail: berndt@mat.umk.pl
dr Anna Beata Kwiatkowska
e-mail: aba@mat.umk.pl
mgr Andrzej Polewczyński
e-mail: ap@mat.umk.pl
telefon: 56 611 2905
XVII Konferencja "Informatyka w Edukacji" to konsekwentny, dalszy ciąg prac nad rozwojem edukacji informatycznej w naszym kraju. Dotychczasowe działania i zmiany polegające na wprowadzeniu kształcenia myślenia komputacyjnego oraz nauki programowania od najmłodszych lat w szkole, znacząco wpłyną na poziom przygotowania informatycznego uczniów. Rozwój myślenie komputacyjnego, a tym samym kształcenie u uczniów umiejętności rozwiązywania problemów z różnych dziedzin życia z odpowiedzialnym i bezpiecznym stosowaniem metod i technik wypływających z informatyki mają na celu wzrost poziomu rozwoju społecznego przyszłego pokolenia. Pokolenie to musi być przygotowane do prac związanych z dalszym rozwojem technologii, sztucznej inteligencji, Internetu rzeczy z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa i prawnych aspektów ochrony wizerunku. Celem konferencji jest rozważenie i przedyskutowanie następujących zagadnień: - Wpływ zmian w edukacji informatycznej na unowocześnienie metodyki nauczania wszystkich przedmiotów w szkole. - Przygotowanie uczelni wyższych na przyjęcie nowego pokolenia, gotowego do stosowania i rozwoju myślenia komputacyjnego na wszystkich kierunkach studiów. - Wkład nowego pokolenia w rozwój sztucznej inteligencji, internetu rzeczy, cyberbezpieczeństwa. - Transformacja szkoły w kierunku jak najlepszego przygotowania nowego pokolenia do życia w świecie przepełnionym nowoczesnymi technologiami. Spodziewanym efektem konferencji jest wypracowanie rekomendacji do dalszych działań związanych z: 1. Rozwojem metodyki i dydaktyki nauczania wszystkich przedmiotów/kierunków na uczelniach wyższych, w powiązaniu z kształceniem kompetencji cyfrowych. Rekomendacje te mogą znacząco wpłynąć na: - tworzenie/rozwój w uczelniach jednostek, które będą wdrażać standardy, prowadzić kierunki nauczycielskie i badania w zakresie metodyki nauczania i dydaktyki przedmiotowej, podejmować się opieki nad doktorantem w tym zakresie - rozwój badań naukowych związanych z metodyką nauczania i dydaktyką informatyki oraz kompetencji cyfrowych w nauczaniu innych przedmiotów - publikowanie prac metodycznych i dydaktycznych w liczących sięczasopismach naukowych o zasięgu międzynarodowym - wspieranie powoływania innowacyjnych kierunków nauczycielskich (z systemem stypendialnym) - włączanie doświadczonych nauczycieli ze szkół do jednostek metodycznych uczelni, ścisły kontakt z nauczycielami, tworzenie ‘szkół ćwiczeń’. 2. Przygotowaniem nauczycieli wszystkich przedmiotów do włączenia kształconego w ramach edukacji informatycznej myślenia komputacyjnego do innych przedmiotów. Rekomendacje powinny dotyczyć działań pilotażowych, wskazujące najlepsze rozwiązania dla szkoły, np.: - uczenie metodą projektową, - pilotaż dla dla zespołowego rozwiązywania problemów z różnych dziedzin, - tworzenie szkół modelowych, wdrażających rekomendowane, nowoczesne rozwiązania.