Polityka prywatności: między apatią a sprawczością
29.11.2022 - 30.11.2022 - Toruń
www: https://politicsofprivacy.umk.pl/pages/main_page/
Katedra Komunikacji Mediów i Dziennikarstwa
87-100 Toruń, ul. Fosa Staromiejska 1a
56 611 36 59
Instytut Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS
dr Barbara Brodzińska-Mirowska
e-mail: brodzinska@umk.pl
prof. UMCS dr hab. Jakub Nowak
e-mail: jakub.nowak@mail.umcs.pl
prof. UMK dr hab. Aleksandra Seklecka
e-mail: seklecka@umk.pl
dr Johanna Möller
e-mail: johanna.moeller@uni-mainz.de
dr Łukasz Wojtkowski
e-mail: wojtkowski@umk.pl
mgr Szymon Wigienka
e-mail: szymon.wigienka@doktorant.umk.pl
telefon: 56 611 36 59
Zapraszamy do udziału w warsztatach akademickich poświęconych współczesnym interdyscyplinarnym badaniom nad prywatnością. Ponieważ przepływ danych i nadzór zmieniają nasze codzienne życie i upolityczniają korzystanie z mediów, prywatność pozostaje kluczowym wyzwaniem i zarazem tematem badawczym. Dlatego uwaga naukowców skupia się coraz częściej na codziennych procesach decyzyjnych dotyczących wykorzystania mediów społecznościowych i udostępniania informacji. Kluczowe pytania dotyczą tego, w jaki sposób użytkownicy kontrolują swoją prywatność. Jednocześnie badacze skupiają się na relacjach medialnych związanych z zagadnieniem prywatności w kulturach apatii lub nadzoru. Nacisk na jednostkę, która znajduje się w różnorodnych stosunkach społecznych, technologicznych, kulturowych i politycznych, jest bardziej niż kiedykolwiek przedmiotem innowacyjnych i interdyscyplinarnych badań nad prywatnością. Starając się zrozumieć niezliczone ograniczenia, wyzwania i potencjał jednostek do kształtowania zakresu prywatności we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, badacze coraz częściej zadają pytania wykraczające poza „klasyczny” paradygmat prywatności. Rośnie wiedza ludzi na temat ochrony prywatności i dzielenia się danymi. Ostatnie prace pokazują, że uwarunkowania technologiczne, konteksty społeczno-polityczne czy ekonomia prywatności wyjaśniają, w jaki sposób ludzie „żyją ze swoimi prywatnościami”. Badacze wskazują na formy szyfrowania danych lub zmiany codziennej etyki. Te nowe pola badawcze stanowią wyzwanie dla dyscyplinarnych granic badań nad prywatnością prowadzonych przez badaczy z nauk społecznych, ekonomicznych i IT, którzy coraz częściej się komunikują i wymieniają swoimi wynikami. Zapraszamy naukowców zajmujących się polityką prywatności, badających prywatność na poziomie indywidualnym, relacyjnym i społecznym. Badaczy, którzy badają dyskursy, ideologie, kultury lub politykę. Oczekujemy propozycji z naciskiem teoretycznym lub empirycznym. Zarówno doświadczeni, jak i młodzi badacze są mile widziani. Wśród zagadnień, które chcemy poruszyć podczas warsztatów, są: • Teoretyzacja prywatności i nadzoru: różne podejścia epistemologiczne i ich ograniczenia, definicje, koncepcje i metody • Prywatność jako przedmiot polityki i systemów (krajowych, ponadnarodowych, alternatywnych) ochrony prywatności • Stare i nowe wyzwania dla prywatności: ekonomie gromadzenia danych, nowe sposoby badania, nadzór (poziomy) jako nowa hegemoniczna norma kulturowa • Zdatyfikowane obywatelstwo jako sfera ochrony prywatności i jej naruszania • Prywatność i nadzór w dyskursach mediów, polityki i kultury popularnej • Ochrona prywatności i jej naruszenia: nowe praktyki medialne, nowe normy i związane z nimi wyobrażenia kulturowe • „Nowe zwyczajne” i postpandemiczne ekologie medialne: społeczne, polityczne i kulturowe wymiary prywatności i nadzoru • Ochrona prywatności oraz zmiany społeczne i polityczne: demokratyczny potencjał prywatności w kontekście mediatyzacji cyfrowej • Prywatność i kryzys komunikacji politycznej