Bajki Słowian w Polsce
03.11.2022 - 04.11.2022 - Toruń
Pracownia Badań nad Folklorem / Instytut Nauk o Kulturze
87-100 Toruń, ul. Fosa Staromiejska 3
Sekretariat Instytutu Nauk o Kulturze (56) 611 35 35
Komisja Folklorystyczna Komitetu Nauk Etnologicznych Polskiej Akademii Nauk
Komisja Folklorystyczna Międzynarodowego Komitetu Slawistów
dr hab. prof. UG Dejan Ajdacic
e-mail: dejajd@gmail.com
dr hab., prof. UMK Violetta Wróblewska
e-mail: viola@umk.pl
dr Adrian Mianecki
e-mail: mianecki@umk.pl
mgr Robert Piotrowski
e-mail: folk@umk.pl
telefon: 531957648
mgr Mateusz Napiórkowski
e-mail: folk@umk.pl
telefon: 660114038
Bajki ludowe stanowiły ważną część tradycyjnej kultury w wielu krajach. Ich walory nie tylko artystyczne wpłynęły na fascynację chłopską twórczością ustną w środowiskach europejskich elit zwłaszcza w XIX wieku wraz z popularnym wtedy mitem Słowiańszczyzny. W bajkach szukano korzeni narodów słowiańskich, potwierdzenia istnienia pradawnej kulturowej wspólnoty, w końcu prawd o przeszłości. Na znaczną skalę zaczęto przekazy ludowe przekładać na różne języki, publikować, badać, objaśniać. Moda na szeroko rozumiane pod względem gatunkowym bajki (w ujęciu Juliana Krzyżanowskiego zaproponowanym w „Polskiej bajce ludowej w układzie systematycznym”) mimo upływu lat nie minęła, ale zmienił się zakres występowania i oddziaływania dawnych przekazów. Inspirują twórców wielu dziedzin sztuki, fascynują miłośników Słowiańszczyzny, którzy w ludowych opowieściach poszukują śladów mitów, obrzędów, wierzeń i obyczajów, stają się tematem projektów muzealnych czy gawędziarskich. W związku z powyższym pragniemy przyjrzeć się obecności bajek Słowian w Polsce i to z perspektyw wielu dyscyplin. Chcemy podjąć próbę znalezienia odpowiedzi na pytania, co zostało z dawnego mitu Słowiańszczyzny, czego w chłopskich przekazach szukano, jak ewoluowała recepcja narracji Słowian, jak też zmieniało się ich odziaływanie na naszą kulturę. Zaproszenie kierujemy do wszystkich, którzy w swoich badaniach naukowych poruszają problematykę bajkoznawczą.