FOTO-GRAFIA
11.04.2025 - Toruń
Katedra Historii Sztuki i Kultury Katedra Historii Sztuki XX w. w Europie Środkowej i na Emigracji Katedra Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa
87-100 Toruń, ul. Sienkiewicza 30/32
505633742
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Stowarzyszenie INTERGRAFIA
dr Katarzyna Gębarowska
e-mail: kgebarowska@umk.pl
dr Sebastian Dudzik
e-mail: sdudzik@umk.pl
Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
e-mail: magdamk@umk.pl
telefon: 505633741
W badaniach historycznych oraz artystycznych fotografia i grafika rozpatrywane są najczęściej jako odrębne światy. Z lektury wielu opracowań i analiz wnioskować można wręcz, że między tymi mediami nie ma niemal żadnych obszarów styczności. A przecież takich jest wiele. Już pobieżne przyjrzenie się problematyce zbieżności ujawnia bogactwo potencjalnych obszarów badawczej eksploracji - począwszy od aspektów materiałowych, technologicznych czy procesowych, badań nad strukturą obrazu i obrazowania, wreszcie budowania przekazu i jego symbolicznych odniesień. Swoisty „lęk” przed dogłębnym rozpoznaniem tych powiązań najprawdopodobniej ma swą przyczynę w oszałamiającej ekspansji fotografii zarówno w sferze artystycznej wypowiedzi, jak i komunikacji społecznej. Hegemonia „mechanicznego” obrazu budowana przez ostatnie dwa stulecia w sposób naturalny sprzyjała eksponowaniu jego cech autonomicznych spychając poza margines uwagi choćby technologiczne początki i zależności/podobieństwa do innych form budowania wizualnego przekazu. Nie byłoby jednak fotografii bez doświadczenia graficznego czego dowodem sąm.in. eksperymenty Wiliama Foxa Talbotta. W tym miejscu należy jednocześnie zauważyć, że nie byłoby też współczesnej grafiki (przynajmniej w wymiarze jakim ją dzisiaj znamy) bez fotografii i związanej z pojawieniem się jej „rewolucji” obrazu i obrazowania. Powiązania między tymi mediami mają charakter wielopłaszczyznowy i zarazem wielowątkowy. Nie znaczy to jednak że nie ma między nimi różnego rodzaju napięć, przeciwności i pęknięć. One też mają istotne znaczenie w rozumieniu czym jest grafika i fotografia we współczesnym świecie i jaką rolę pełnią dziś w budowaniu estetycznej i społecznej świadomości. Celem przygotowywanego sympozjum jest niejako odnowione spojrzenie na fotografię i grafikę poprzez swoiste poszerzenie spektrum ich widzenia obejmującego wzajemne relacje, pokrewieństwa, różnego rodzaju oddziaływania i wypływy, ale także zdefiniowanie rozbieżności i pęknięć między nimi. Proponujemy zatem następujące bloki tematyczne: 1. Wspólnota technologicznych i procesowych fundamentów i co z tego wynika? 2. Archetypiczne myślenia o fotografii i grafice. 3. Obraz powielony i strategie obrazowania - czy możemy mówić o „od-fotograficznej” grafice i „od-graficznej” fotografii? 4. Klisza i matrycowe myślenie w fotografii i grafice. 5. Meandry cyfrowego obrazowania – rzeczywiste czy pozorne zbliżenie mediów? 6. Powroty do technologicznych rudymentów a podobieństwo twórczego i procesowego myślenia.