Zmiany w edukacji — próba bilansu. Kryteria oświatowe, społeczne, ludzkie
27.05.2009 - 28.05.2009 - Toruń
Instytut Socjologii
87-100 Toruń,
ul. Fosa Staromiejska 1a
(056) 611-36-36
Sekcja Socjologii Edukacji i Młodzieży PTS
Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN
prof. Krystyna Szafraniec
e-mail: krystyna.szafraniec@umk.pl
dr Jarosław Domalewski
e-mail: domal@umk.pl
telefon: (056) 611-36-15
dr Krzysztof Wasielewski
e-mail: kwasielewski@wp.pl
telefon: (056) 611-36-15
Celem konferencji jest dokonanie bilansu zmian zachodzących w polskim systemie oświaty — chodzi tu zarówno o te, które są przedmiotem celowych działań reformy, jak i te, które mają charakter żywiołowych procesów dostosowawczych. Dziś w odniesieniu do większości z nich możemy się już ustosunkować — ich rezultaty w różnych obszarach rzeczywistości edukacyjnej i społecznej są bardzo widoczne. Jednocześnie pojawiają się nowe wyzwania, których podjęcie nie wydaje się możliwe bez próby zbilansowania tego, co już się stało, co już zostało wdrożone i zaplanowane. Jako socjologowie wiemy, że na efekty zmian w edukacji należy patrzeć z szerokiej perspektywy i oceniać je przy zastosowaniu rozmaitych (nie tylko edukacyjnych) kryteriów. Przyjęliśmy koncepcję, wedle której będziemy oglądać różne rozwiazania zastosowane w reformowaniu oświaty w lustrze rozmaitych problemów (młodzieży i z młodzieżą, szkolnictwa wyższego, rynku pracy, struktury społecznej, wymogów Unii Europejskiej). Zbudowaliśmy cztery bloki tematyczne, do których zaprosiliśmy najlepszych znawców problematyki — reprezentantów różnych środowisk i dyscyplin naukowych (socjologów, pedagogów, psychologów — badaczy, ekspertów, urzędników).