Kierunek: pedagogika specjalna (s2)
Czym jest pedagogika specjalna?

Pedagogika specjalna to przede wszystkim przestrzeń gdzie każdy, dla którego liczy się dobro drugiego człowieka jest w stanie znaleźć swoje miejsce dla działalności nie tylko naukowej, ale również praktycznej. Pedagogika specjalna to kierunek studiów, na którym student może realizować własne przedsięwzięcia naukowe i praktyczne.
Dlaczego warto studiować pedagogikę specjalną na UMK?

Jeżeli interesuje Cię praca z drugim człowiekiem – to studia dla Ciebie.
Pedagogika specjalna to kierunek, gdzie razem z wysoko wykwalifikowaną kadrą naukową poznasz możliwości pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, osobami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym oraz osobami z szeroko pojętymi zaburzeniami w rozwoju. Zajęcia dydaktyczne oparte są zarówno na teorii, jak i praktyce, a studenci naszego kierunku mają możliwość realizowania praktyk oraz wolontariatu w wielu specjalistycznych instytucjach. Pedagogika specjalna to kierunek, gdzie możesz nauczyć się, jak profesjonalnie udzielać wsparcia tym, którzy tego potrzebują, a dodatkowo możesz rozwijać swoje zainteresowania w kołach naukowych.
W ramach kierunku oferowane są trzy specjalności:
- doradztwo zawodowe i rehabilitacyjne
- terapia i opieka nad osobami ze spektrum autyzmu
- terapia pedagogiczno-wspomagająca
Co po studiach?

specjalność: doradztwo zawodowe i rehabilitacyjne
Zasadniczym celem studiów drugiego stopnia tej specjalności jest przygotowanie wysokiej klasy specjalistów do pracy w obszarze konsultingu zawodowego (doradztwa zawodowego) dla osób pełnosprawnych i rehabilitacyjnego udzielanego osobom z różnym typem niepełnosprawności lub zagrożonych niepełnosprawnością oraz ich środowisku rodzinnemu. Ponadto specjalność przygotowuje do realizacji wysoce specjalistycznych i profesjonalnych działań doradczych w kwestii diagnostyki możliwości i preferencji edukacyjno-zawodowych oraz opieki nad osobą niepełnosprawną w poszukiwaniu pracy i zatrudnieniu oraz w adaptacji do stanowiska pracy wobec osób uzyskujących zatrudnienie na otwartym rynku pracy lub w specjalnych zakładach przeznaczonych dla ludzi z niepełnosprawnością (np. zakłady aktywizacji zawodowej). Podczas studiów student uzyska nowoczesną wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka oraz działań edukacyjnych podejmowanych wobec osób pełnosprawnych i dodatkowo rehabilitacyjnych podejmowanych wobec osób niepełnosprawnych. Program studiów realizowany jest w oparciu o kadrę jednego z najlepszych wydziałów pedagogiki w Polsce, jak również pracowników innych wydziałów UMK oraz specjalistów-praktyków.
Absolwenci są przygotowani do pracy w różnych formach organizacyjnych właściwych dla ukończonej specjalności, na stanowisku doradcy zawodowego, w tym:
- placówkach oświatowo-wychowawczych, np. w szkołach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych,
- w ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- poradniach specjalistycznych, np. poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- instytucjach opieki, np. domach pomocy społecznej,
- wychowania, resocjalizacji i rehabilitacji, np. młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
- warsztatach terapii zajęciowej; instytucjach samorządowych, np. powiatowych, miejskich i gminnych ośrodkach pomocy rodzinie,
- organizacjach pozarządowych, np. fundacjach i stowarzyszeniach,
- centrach szkoleniowych i firmach szkoleniowo-doradczych,
- poradniach specjalistycznych, np. poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- instytucjach opieki, np. domach pomocy społecznej,
- wychowania, resocjalizacji i rehabilitacji, np. młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
- warsztatach terapii zajęciowej,
- instytucjach samorządowych, np. powiatowych, miejskich i gminnych ośrodkach pomocy rodzinie,
- organizacjach pozarządowych, np. fundacjach i stowarzyszeniach,
- centrach szkoleniowych i firmach szkoleniowo-doradczych.
Instytucje, w których absolwent może zająć stanowisko doradcy zawodowego podlegają m.in. resortowi Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwu Sprawiedliwości.
specjalność: terapia i opieka nad osobami ze spektrum autyzmu
Specjalność ta pozwala uzyskać kompetencje w zakresie opieki, nauczania, wychowywania osób z Zespołem Spektrum Autyzmu (ZSA) na różnych etapach edukacyjnych (uczniów). Przygotowuje do pracy opiekuńczo-wychowawczej, jak również do wspomagania rozwoju osób z ZSA (w pracy z dziećmi i osobami dorosłymi).
Absolwenci tej specjalności, którzy ukończyli także studia I stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej, mogą pracować w placówkach kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych:
- przedszkolach ogólnodostępnych,
- przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi,
- przedszkolach integracyjnych,
- przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
- przedszkolach specjalnych,
- innych formach wychowania przedszkolnego,
- szkołach ogólnodostępnych,
- szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi,
- szkołach integracyjnych,
- szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, szkołach specjalnych, w tym w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy,
- młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
- młodzieżowych ośrodkach socjoterapeutycznych,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- specjalnych ośrodkach wychowawczych,
- ośrodkach dla osób z autyzmem.
Mogą prowadzić zajęcia edukacyjne (po profilu nauczycielskim - w szkołach ogólnodostępnych jako np. nauczyciel wspomagający) oraz opiekuńczo-wychowawcze (jako pomoc nauczyciela tzw. "cień", rewalizator, terapeuta).
specjalność: terapia pedagogiczno-wspomagająca
Specjalność terapia pedagogiczno-wspomagająca wyposaża absolwenta w kompetencje w zakresie nauczania, wychowywania i opieki w pracy z osobami z różnym stopniem i rodzajem niepełnosprawności (jednorodne i sprzężenia), na różnych etapach edukacyjnych.
Absolwenci tej specjalności, którzy ukończyli także studia I stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej, mogą pracować w placówkach kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych:
- przedszkolach ogólnodostępnych,
- przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi,
- przedszkolach integracyjnych,
- przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
- przedszkolach specjalnych,
- innych formach wychowania przedszkolnego,
- szkołach ogólnodostępnych,
- szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi,
- szkołach integracyjnych,
- szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
- szkołach specjalnych, w tym w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy,
- młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
- młodzieżowych ośrodkach socjoterapeutycznych,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- specjalnych ośrodkach wychowawczych.
Mogą ponadto podejmować działania ukierunkowane na pracę rewalidacyjną, korekcyjno-wychowawczą - jako prowadzący terapię pedagogiczną, terapię ogólnorozwojową i wspomagającą.