Kierunek: pedagogika specjalna (studia jednolite magisterskie)
Czym jest pedagogika specjalna?
Nowe standardy kształcenia nauczycieli zakładają, iż studia przygotowujące do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego są od roku akademickiego 2019/2020 jednolitymi studiami magisterskimi.
Jest to ciekawa propozycja nie tylko zdobycia wiedzy, ale przede wszystkim wyposażenia studenta w warsztat oraz narzędzia pracy, niezbędne do wykonywanego zawodu i do kontaktu z drugim człowiekiem wymagającym oddziaływania psychopedagogicznego. Plan i program studiów pozwalają studentom uzyskać szeroką wiedzę z zakresu funkcjonowania człowieka o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych w różnych aspektach jego życia. Umożliwiają przełożenie tej wiedzy na metodykę pracy. Taka oferta jest możliwa między innymi dzięki kadrze dydaktycznej posiadającej wysokie kompetencje merytoryczne i kwalifikacje praktyczne.
Dlaczego warto studiować pedagogikę specjalną na UMK?
Jeżeli interesuje Cię praca z drugim człowiekiem, to są studia dla Ciebie.
Pedagogika specjalna jest to kierunek, na którym razem z wysoko wykwalifikowaną kadrą naukową poznasz możliwości pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, osobami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym oraz osobami z szeroko pojętymi zaburzeniami w rozwoju. Zajęcia dydaktyczne oparte są na teorii i praktyce. Studenci kierunku pedagogika specjalna mają możliwość realizowania praktyk zawodowych (oraz wolontariatu) w wielu specjalistycznych instytucjach. Pedagogika specjalna to kierunek, na którym możesz nauczyć się, jak profesjonalnie udzielać wsparcia tym, którzy tego potrzebują. Możesz też rozwijać swoje zainteresowania w Kole Naukowym Młodych Pedagogów Specjalnych.
W ramach studiów na kierunku pedagogika specjalna są do wyboru dwie specjalności:
- edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
- pedagogika resocjalizacyjna
Decyzja o uruchomieniu specjalności zależy od liczby osób, które zapiszą się na daną specjalność.
Co po studiach?
Specjalność: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną
Absolwenci tej specjalności posiadają kwalifikacje do pracy na stanowisku:
- nauczyciela w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych,
- pedagoga specjalnego w placówkach realizujących wczesne wspomaganie rozwoju,
- pedagoga specjalnego w hospicjach,
- wychowawcy internatów w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
- wychowawcy świetlic socjoterapeutycznych,
- terapeuty zajęciowego w ośrodkach dziennych lub stacjonarnych dla dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób starszych (np. warsztatach terapii zajęciowej, dziennych domach pomocy społecznej),
- pedagoga specjalnego w poradni psychologiczno–pedagogicznej,
- pedagoga specjalnego w szkołach ogólnodostępnych.
Specjalność: pedagogika resocjalizacyjna
Absolwenci tej specjalności posiadają przygotowanie w wielu obszarach profilaktyki społecznej i resocjalizacji oraz zdobywają kompetencje niezbędne do podjęcia pracy w następujących placówkach:
- świetlice i ośrodki socjoterapeutyczne – stanowisko wychowawcy, opiekuna,
- instytucje resortu sprawiedliwości, np. placówki resocjalizacyjne dla nieletnich (zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich) – stanowisko wychowawcy lub nauczyciela,
- ośrodki kuratorskie – zarówno jako kuratorzy społeczni lub po odbyciu aplikacji kuratorskiej jako kuratorzy zawodowi prowadzący zajęcia w OK,
- stanowiska kuratorów sądowych – rodzinnych i dla dorosłych,
- zakłady karne i areszty śledcze – na stanowisku wychowawcy działu penitencjarnego, jako wychowawca odpowiedzialny za pomoc postpenitencjarną, funkcjonariusze działu ochrony, a osoby posiadające odpowiednie kompetencje terapeutyczne także jako terapeuci w oddziałach o takim przeznaczeniu,
- ośrodki pomocy społecznej – jako zawodowy kurator sądowy,
- zespoły interdyscyplinarne przy MOPS (GOPS) – jako pracownik zespołu z ramienia np. policji, kuratorów sądowych czy oświaty zajmujący się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie. Wykonuje zadania w ramach obowiązków służbowych (np. jako funkcjonariusz policji) lub zawodowych (np. jako interwent kryzysowy),
- instytucje i organizacje działające na rzecz przeciwdziałania przestępczości i patologii społecznej,
- placówki publiczne podległe MEN (młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapeutyczne) – na stanowisku wychowawcy,
- instytucje poradniczo-resocjalizacyjne (ośrodki diagnostyczne, poradnie uzależnień, instytucje administracji państwowej i pozarządowej, ośrodki interwencji kryzysowej),
- szkoły – jako terapeuci-wychowawcy i pedagodzy szkolni,
- wojsko i policja – jako funkcjonariusze w dziale prewencji (problematyka nieletnich i zapobiegania patologiom społecznym),
- domy dziecka – na stanowisku wychowawcy,
- pedagoga specjalnego w szkołach ogólnodostępnych.
Absolwenci będą mieli ponadto możliwość podjęcia pracy w charakterze „street workerów” (działania na rzecz ludzi bezdomnych, „dzieci ulicy” oraz dzieci i młodzieży zagrożonej różnymi przejawami patologii społecznych, np. prostytucją) oraz w zakresie wyznaczonym przez Ustawę o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – jako asystent rodziny lub koordynator rodzin zastępczych.