Kierunek: Cognitive Science (s2)
Dlaczego warto studiować Cognitive Science?
Kierunek Cognitive Science jest na świecie coraz bardziej popularny, a popyt na zawodowych kognitywistów coraz bardziej rośnie ze względu na postępującą digitalizację, innowacje i interdyscyplinarność wielu dziedzin gospodarki, biznesu i instytucji publicznych. Dodatkowym atutem jest to, że kierunek Cognitive Science prowadzony jest w języku angielskim, co otwiera jego studentom drzwi do międzynarodowej kariery. Studia z Cognitive Science pozwalają na zgłębienie zarówno wiedzy teoretycznej, dotyczącej głównie procesów poznawczych, mechanizmów ich działania i uwarunkowań oraz ich modelowania, jak i praktycznej, związanej z naukami medycznymi i zastosowania nowoczesnych technologii informatycznych. Kierunek Cognitive Science kładzie nacisk na poszerzanie wiedzy studentów w kierunku neurokognitywistyki, m.in. rozwoju algorytmów AI bazujących na mechanizmach biologicznych. Dzięki temu może być on również atrakcyjny dla matematyków/informatyków, którzy chcą rozwijać się w tym obszarze.
Dlaczego warto studiować Cognitive Science na UMK?
UMK jest uznanym ośrodkiem kognitywistycznym, w którym prowadzone są interdyscyplinarne badania nad poznaniem, umysłem i percepcją. UMK dzięki współpracy kadry naukowo-dydaktycznej z różnych instytutów tworzy interdyscyplinarne środowisko dające możliwość zintegrowania badań prowadzonych przez naukowców między innymi w ramach uczenia maszynowego i neuroinformatyki oraz kognitywistów w ramach eksperymentów behawioralnych, elektrofizjologicznych i neuroobrazowania.
Co po studiach na Cognitive Science?
Zapotrzebowanie na absolwentów kierunków związanych z kognitywistyką z roku na rok jest coraz większe. Oprócz pracy w projektach badawczych na uczelniach, na absolwentów Cognitive Science czekają duże firmy i niewielkie, aczkolwiek dynamicznie rozwijające się startupy.
Zauważalny jest trend zwiększonego zainteresowania takimi stanowiskami jak:
- projektanci interfejsów głosowych, gestów,
- architekci rozwiązań AI i Machine Learning,
- projektanci usług cyfrowych,
- badacze i projektanci user experience,
- specjaliści ds. projektowania użyteczności w aplikacjach mobilnych,
- analitycy danych behawioralnych,
- specjaliści od ekonomii behawioralnej,
- specjaliści od technologii edukacyjnych,
- testerzy aplikacji i gier.
Wraz z rozwojem technologii mobilnych, rzeczywistości wirtualnej czy rozszerzonej rośnie zainteresowaniem osobami, które mają wiedzę i doświadczenie na temat ludzkich zachowań, więc wyposażenie absolwenta w odpowiednie kompetencje, także językowe, jest kluczowe. Odejście firm od scentralizowanej pracy w biurach na rzecz pracy zdalnej daje dużo szersze możliwości znalezienia zatrudnienia przez osoby z dobrą znajomością języka angielskiego i specjalistyczną wiedzą.