Studia podyplomowe w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją
I. Informacje ogólne
Charakterystyka studiów:
Studia podyplomowe w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją dostarczają niezbędnej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie postępowania z dokumentacją we wszystkich współcześnie działających instytucjach. Od 1973 r. – do roku 2012 pod nazwą Podyplomowych Studiów Archiwistyki – nasze studia doskonaliły zawodowo pracowników archiwów historycznych wszystkich rodzajów (m. in. podległych Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych, wojskowych, kościelnych i działających w strukturze IPN), działów rękopisów bibliotek naukowych oraz pracowników muzeów, którzy nie mieli wystarczającego przygotowania do pracy z materiałami archiwalnymi tworzących i zasoby i wchodzących w skład ich zbiorów. W miarę upływu czasu poszerzyły ofertę dydaktyczną o wiadomości z zakresu zarządzania dokumentacją we współczesnych instytucjach i zaczęły przygotowywać do pracy w kancelariach, sekretariatach, archiwach zakładowych i składnicach akt instytucji publicznych.
W programie studiów wykorzystywane są elementy wielu dziedzin wiedzy: historii, prawa i administracji, komunikacji społecznej, informacji naukowej, informatyki i zarządzania. Wykładom, towarzyszą zajęcia praktyczne pozwalające m. in. nauczyć się mechanizmów pracy biurowej (w zgodzie z obowiązującymi przepisami rozporządzanie Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r.), wykorzystania nowoczesnego oprogramowania w biurach i archiwach bieżących, digitalizacji dokumentacji, zasad komunikacji wewnątrz współczesnych instytucji, opracowania zasobu archiwalnego.
Zapleczem dydaktycznym dla studiów podyplomowych, jest wyjątkowy w skali Polski ośrodek naukowo-dydaktyczny prowadzący badania w zakresie archiwistyki i zarzadzania dokumentacją oraz nieprzerwanie uczący archiwistów od 1951 r. Doświadczenie dydaktyczne i praktyczne nauczycieli akademickich gwarantuje wysoki poziom kształcenia.
Czas trwania:
2 semestry
Program studiów podyplomowych:
Plan studiów podyplomowych:
Kierownik studiów:
dr Marlena Jabłońska
Koszt studiów:
Przy wniesieniu opłaty za cały rok – 3 200,00 PLN,
przy opłatach w trybie semestralnym – 1750,00 PLN za I semestr i 1550,00 PLN za II semestr
Dodatkowe informacje:
Zajęcia dydaktyczne odbywają się zazwyczaj dwa razy w miesiącu, w soboty (od godz. 1000) i niedziele (do godz. 1400).
strona www Wydziału zawierająca informacje o studiach podyplomowych: http://www.spaizd.umk.pl
II. Rekrutacja
Termin rozpoczęcia studiów:
semestr zimowy
Adresaci studiów podyplomowych:
Studia podyplomowe w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją przeznaczone są dla absolwentów studiów I i II stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich wszystkich uczelni i kierunków (poza kierunkiem archiwistyka i zarządzanie dokumentacją w UMK), którzy pragną zdobyć wykształcenie w zakresie postępowania z dokumentacją we wszystkich działających współcześnie instytucjach. Uczestnictwo w zajęciach SPAiZD podniesie ich wartość na rynku pracy, może także ułatwić rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej w zakresie usług kancelaryjno-archiwalnych.
Zapraszamy do nas niemających przygotowania zawodowego pracowników wszystkich rodzajów archiwów historycznych (m. in podległych Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych, IPN, wojskowych i kościelnych), osoby zatrudnione w działach rękopisów bibliotek naukowych oraz zajmujące się materiałami archiwalnymi w muzeach, którzy kończąc nasze studia zdobędą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne pozwalające im lepiej wykonywać obowiązki zawodowe.
Na studia zapraszamy również osoby pracujące w kancelaryjnych, sekretariatach, archiwach zakładowych i składnicach akt różnych instytucji, nie tylko urzędów. Wprowadzenie do programu SPAiZD m. in. zajęć zapoznających z zasadami pracy biurowej i archiwalnej wprowadzonymi rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. uzupełni ich przygotowanie o podstawowe zagadnienia kancelaryjno-archiwalne.
Warunki kwalifikacji:
Kwalifikacja na studia odbywa się raz na rok, na podstawie złożenia wymaganych dokumentów. Orientacyjny limit miejsc wynosi 24. W przypadku zgłoszenia się większej liczby kandydatów, o przyjęciu decydować będzie kolejność zgłoszeń.
Termin i miejsce składania dokumentów:
Dokumenty można składać osobiście lub przesyłać pocztą do 30 września 2016 r. na adres:
Wydział Nauk Historycznych UMK, Studia podyplomowe w zakresie archiwistyki i zarządzania dokumentacją
ul. Władysława Bojarskiego 1, pok. C.0.20
87–100 Toruń
Wymagane dokumenty:
- podanie/kwestionariusz osobowy
- 1 zdjęcie
- odpis dyplomu ukończenia studiów
- kserokopia dowodu osobistego
Pliki dla kandydata:
III. Kontakt
mgr Izabela Kujawska
Dziekanat Wydziału Nauk Historycznych UMK
ul. Władysława Bojarskiego 1, pok. C.022
87–100 Toruń
tel. 56 611 23 61;
e-mail: izakuj@umk.pl
Kierownik studiów
dr Marlena Jabłońska
e-mail: mjablon@umk.pl