ERASMUS+ PARTNERSTWA STRATEGICZNE ZREALIZOWANE:
1) Improving Teaching Methods for Europe (ImTeaM4EU)
Instytucja koordynująca: Ministerium für Schule und Weiterbildung NRW
Partnerzy:
- Europaschule Bornheim
- Integrierte Gesamtschule Paffrath
- Osnovna sola Janka Glazerja Ruse
- planpolitik Raiser und Warkalla GbR
- Städtische Gesamtschule Hardt
- Tallinna Saksa Gümnaasium
- Univerza v Mariboru
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Zentrum für schulpraktische Lehrerausbildung Düsseldorf
- Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Toruniu
Koordynator w UMK:
dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec, profesor UMK (Wydział Nauk Pedagogicznych)
Czas trwania: 2014-2017
Budżet całkowity projektu: 311 115 EUR
Celem projektu jest podniesienie kwalifikacji metodycznych nauczycieli związanych z uczeniem się i nauczeniem w odniesieniu do kompetencji kluczowych: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna. Kompetencje te nabierają coraz większego znaczenia w ramach społeczeństwa bazującego na wiedzy. W związku z powyższym rozwój tych kompetencji u uczniów i osób uczących się przez całe życie (LLL) okazuje się centralną kwestia systemu edukacji. Projekt jest więc wkładem w podwyższenie jakości i skuteczności kształcenia, jak i w profesjonalizację kadry pedagogicznej (nawiązując do materiałów Komisji Europejskiej: „Supporting Teaching Professions for Better Learning Outcomes“, Strasbourg 2012). U podstaw projektu leży przekonanie, że kadra pedagogiczna i jej profesjonalizm oraz kompetencje metodyczne decydują o osiągnięciach uczniów w nauce. Warunkiem koniecznym dla osiągnięcia takich efektów jest zapewnienie zajęć szkolnych o wysokiej jakości przez wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną. Wyzwaniem dla nauczycieli nie jest jednak tylko poszerzanie wiedzy uczniów, ale przede wszystkim zrozumienie powiązań między poszczególnymi przedmiotami oraz opanowanie metod rozwijających kompetencje uczących się. By być efektywnym w XXI wieku, kadra pedagogiczna potrzebuje wiedzy i metod nauczania dostosowanych do nowych wyzwań i uwarunkowań szkolnych. Celem projektu jest wsparcie nauczycieli właśnie w tym zakresie.
W ramach projektu należy oczekiwać podniesienia kompetencji metodycznych nauczycieli w odniesieniu do kompetencji kluczowych (zgodnie z zaleceniami 2006/962/EG Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 18.12.2006 dotyczących kompetencji kluczowych w ramach long live learnig). Osiągnięte zostanie to poprzez stworzenie repertuaru metod nauczania i uczenia się, który może być zastosowany w każdym kraju UE. Wypracowane metody będą zaprezentowane na platformie internetowej „MethQuest”, będącej docelowo bezpłatną bazą metodyczną dla zainteresowanych nauczycieli.
Oczekiwane rezultaty:
Długofalowe korzyści wynikające z realizacji projektu ImTeaM4EU dotyczą wszystkich etapów kształcenia i będą miały znaczący wpływ na efektywność pracy kadry nauczycielskiej w odniesieniu do podwyższenia kompetencji metodycznej nauczycieli, a dzięki temu także do dalszego rozwinięcia kompetencji kluczowych u uczniów w krajach partnerskich UE.
2) European Food Education Season (EFES)
Instytucja koordynująca: Ville de Tours
Partnerzy:
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Uniwersytet François Rabelais w Tours, Francja
- Europejski Instytut Historii i Kultury Wyżywienia, Francja
- Centre de Formation Apprentis w Tours, Francja
- Stowarzyszenie Hale Tours, Francja
- Amerykańska Akademia Kulinarna w Braşovie, Rumunia
Koordynator w UMK:
dr hab. Jarosław Dumanowski, profesor UMK (Wydział Nauk Historycznych)
Czas trwania: 2015-2018
Budżet całkowity projektu: 321 791 EUR
Strona projektu
Projekt jest skierowany przede wszystkim do uczniów i nauczycieli szkół gastronomicznych oraz specjalistów zajmujących się historią wyżywienia, food studies, dziedzictwem kulinarnym, a także środowisk związanych z produkcją i promocją żywności tradycyjnej, restauracjami i usługami gastronomicznymi. Motywem przewodnim jest dziedzictwo kulinarne, żywność tradycyjna i edukacja w tym zakresie, a celem wspólne wypracowanie dobrych praktyk dotyczących formuł przekazywania tej wiedzy i związanych z nią umiejętności młodemu pokoleniu (uczniom szkół gastronomicznych, turystycznych, hotelarskich itp.)
Realizacja projektu doprowadzi do stworzenia zasobów innowacyjnych narzędzi dydaktycznych i metod uzupełniających stosowane obecnie, które pomogą zachować i przekazać młodemu pokoleniu wiedzę o regionalnych tradycjach kulinarnych, często zagrożonych w swej ciągłości, a istotnych dla tożsamości lokalnych. Wypracowane rozwiązania zostaną udostępnione przez Internet i będą służyć zainteresowanym w wielu krajach. Przede wszystkim przeznaczone będą dla uczniów różnego rodzaju szkół gastronomicznych, którym pomogą uświadomić sobie wartość europejskiego dziedzictwa kulinarnego oraz możliwości nawiązywania do niego we współczesnej praktyce zawodowej gastronoma.
W ramach projektu przeprowadzone zostaną pilotażowe szkolenia, warsztaty, seminaria będące formami spotkań i dialogu między osobami związanymi na różne sposoby z tradycjami kulinarnymi regionów europejskich, a także przedstawicielami współczesnej gastronomii oraz środowisk naukowych. Będą one stanowić podstawę dalszych działań zmierzających do stworzenia nowoczesnych narzędzi edukacyjnych w zakresie dziedzictwa kulinarnego.
Efektem projektu będzie też poszerzenie i wzmocnienie europejskiej sieci współpracy osób i organizacji zajmujących się dziedzictwem kulinarnym i gastronomią.
3) Freely Accessible Central European Soils (FACES)
Instytucja koordynująca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Partnerzy:
- Latvia University of Agriculture, Łotwa
- Estonian University of Life Sciences, Estonia
- Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Polska
- Czech University of Life Sciences, Czechy
- National Agricultural and Food Centre, Słowacja
- Debrecen University, Węgry
- Ljubljana University, Słowenia
- Aleksandras Stulginskis University, Litwa
Koordynator w UMK:
dr Przemysław Charzyński (Wydział Nauk o Ziemi)
Czas trwania: 2015-2018
Budżet całkowity projektu: 248 106 EUR
Strona projektu
Celem projektu jest opracowanie programu kursu poświęconego nauczaniu najnowszej wersji (2014/2015) międzynarodowej klasyfikacji gleb WRB i opracowanie środków dydaktycznych (atlasy glebowe, przewodnik terenowy, strona internetowa) go suplementujących. Aby zrealizować cele projektu zostaną zorganizowane w każdym z krajów partnerskich sesje terenowe służące zebraniu dokumentacji glebowej, wykonaniu panoram sferycznych obrazujących profile glebowe wraz z otaczającym je krajobrazem. W ramach działań FACESa zostaną przygotowane 2 edycje międzynarodowych warsztatów dla studentów (na Litwie i w Polsce), poświęconych praktycznej nauce klasyfikacji gleb.
4) Integrating Social Sciences and Humanities into Teaching about Energy (TEACHENER)
Instytucja koordynująca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Partnerzy:
- POLITECHNIKA GDAŃSKA, Polska
- UNIVERSITAT POLITECNICA DE CATALUNYA, Hiszpania
- HELMHOLTZ-ZENTRUM FUER UMWELTFORSCHUNG GMBH – UFZ, Niemcy
- CESKE VYSOKE UCENI TECHNICKE V PRAZE, Czechy
- INSTITUTE OF SOCIOLOGY OF THE ACADEMY OF SCIENCES OF THE CZECH REPUBLIC, Czechy
- MERIENCE SCP, Hiszpania
Koordynator w UMK:
dr hab. Piotr Stankiewicz (Wydział Humanistyczny)
Czas trwania: 2016-2019
Budżet całkowity projektu: 309 178 EUR
Strona projektu
Projekt ma charakter interdyscyplinarny, uczestniczą w nim instytuty badań społecznych oraz techniczne uczelnie wyższe z Polski, Niemiec, Hiszpanii i Czech. Jego celem jest zaadaptowanie ustaleń społecznych badań nad energetyką do praktyki kształcenia studentów na kierunkach technicznych. W efekcie realizacji projektu powstaną kompleksowe zestawy dydaktyczne, dotyczące takich zagadnień jak udział społeczeństwa w realizacji nowych inwestycji energetycznych, społeczna ocena ryzyka związanego z kontrowersyjnymi rodzajami energetyki, partycypacyjna ocena technologii energetycznych czy prosumpcja jako nowy model wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych.
5) Supporting lecturers in applying inquiry based learning (Reflect Lab)
Instytucja koordynująca: Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover
Partnerzy:
- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
- Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Rumunia
- Manchester Metropolitan University, Wielka Brytania
- Universidad de La Laguna, Hiszpania
Koordynator w UMK:
dr Maciej Siwicki (Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych)
Czas trwania: 2016-2019
Budżet całkowity projektu: 249 958 EUR
Strona projektu
Ogólnym celem projektu jest modernizacja uniwersytetów europejskich poprzez stworzenie innowacyjnej struktury nauczania opartej na zapytaniach (ang. Inquiry Based Learning). W założeniu projekt ma przyczynić się do zamiany lub modyfikacji sposobu nauczania na uniwersytetach poprzez zwiększenie nacisku na samodzielne zdobywanie wiedzy przez studentów.
Wykładowcy zostaną zapoznani z koncepcją nauczania w oparciu o zapytania uczestnicząc w laboratoriach i kursach. Będą oni także uczyć się jak korzystać ze specjalnej platformy IT przeznaczonej do wymiany informacji, ułatwiania nauczania i wzajemnego wsparcia osób nauczających w oparciu o zapytania.
W założeniu studenci na zajęciach mają nauczyć się samodzielnie uzyskiwać wiedzę oraz kształtować własne poglądy polityczne i społeczne, zaś prowadzący mają nauczyć się wspierać ten proces.
6) Increasing Accessibility of integrated ECEC-services to support all families with young children (IAS)
Instytucja koordynująca: Kind en Gezin (Belgia)
Partnerzy:
- UNIWERSYTET MIKOŁAJA KOPERNIKA W TORUNIU
- VERNIEUWING IN DE BASISVOORZIENINGEN VOOR JONGE KINDEREN, Belgia
- TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN LAITOS, Finlandia
- Javni zavod Mala ulica - Center za otroke in druzine v Ljubljani, Słowenia
- UNIVERSITETET I TROMSOE, Norwegia
Koordynator w UMK:
dr Jarosław Przeperski (Wydział Nauk Pedagogicznych - Centrum Badań nad Rodziną)
Czas trwania: 2018-2021
Budżet całkowity projektu: 100 900 EUR
Cel: Badania pokazują, iż jakość wczesnej edukacji jest niezwykle ważna dla dzieci, ponieważ to ona wyznacza ich późniejszą trajektorię życiową. Celem ECEC (Early Childhood and Care) jest zwiększenie dostępności zintegrowanych usług wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi oraz ich integrację, w taki sposób, aby wesprzeć wszystkie rodziny z małymi dziećmi, a w szczególności te, które borykają się z różnymi problemami związanymi z ubóstwem, biedą, uzależnieniami bezrobociem. Duże trudności w dostępie do wysokiej jakości edukacji posiadają również rodziny imigranckie oraz rodziny mniejszości narodowych, dla których determinującą barierą staje się język. Projekt ten ma przyczynić się do prawidłowej realizacji praw dziecka w postaci wysokiej jakości edukacji szkolnej i wczesnoszkolnej dla wszystkich dzieci bez wyjątku.
Opis działań: Wszystkie działania koncentrują się na tematyce zwiększenia dostępności usług wczesnej edukacji szkolnej i wczesnoszkolnej oraz opieki nad dziećmi w taki sposób, aby wesprzeć wszystkie rodziny z małymi dziećmi. Podejmowane rozmowy i wymiana dobrych praktyk, inspiracji będą miały miejsce podczas cyklicznie odbywających się 3 dniowych wizyt studyjnych. Każdy partner jest zobowiązany przygotować spotkanie IAS w swoim kraju, które koncentruje się na poszczególnych z góry określonych tematach. Podczas wizyt zostanie podjęty temat stworzenia i uruchomienia platformy IAS, która będzie rzeczowym rezultatem spotkań.
Oczekiwane rezultaty: Podjęcie rozmów na arenie międzynarodowej dotyczących tematyki zintegrowanych usług oraz ich dostępności dla wszystkich rodzin z małymi dziećmi - mające na celu wymianę dobrych praktyk i doświadczeń między partnerami. Sieć kontaktów zapewni także informację, współpracę i wymianę spostrzeżeń z poszczególnymi krajami. Ponadto rezultatem będzie stworzenie międzynarodowej platformy internetowej IAS przez partnerów z inspirującymi zaleceniami, wytycznymi dot. ECEC (platforma będzie dotykała 3 poziomów działań : badań, praktyki i polityki społecznej). Wszystkie te działania mają gwarantować, że żadne dziecko z powodu barier w dostępie do wysokiej jakości edukacji nie pozostanie wykluczone społecznie – ten postulat powinien stać się to celem nadrzędnym wszystkich państw europejskich.
7) Share Your Soils (SYStem)
Instytucja koordynująca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Partnerzy:
- CESKA ZEMEDELSKA UNIVERZITA V PRAZE , Czechy
- EESTI MAAULIKOOL, Estonia
- LATVIJAS LAUKSAIMNIECIBAS UNIVERSITATE, Łotwa
- PECSI TUDOMANYEGYETEM - UNIVERSITY OF PECS, Węgry
- UNIVERSITA DEGLI STUDI DI SASSARI, Włochy
- UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA, Hiszpania
- UNIVERZA V LJUBLJANI, Słowenia
- UNIWERSYTET PRZYRODNICZY W POZNANIU, Polska
- UNIWERSYTET PRZYRODNICZY WE WROCLAWIU , Polska
Koordynator w UMK:
dr Marcin Świtoniak (Wydział Nauk o Ziemi)
Czas trwania: 2019-2022
Budżet całkowity projektu: 352 761 EUR
Strona projektu
Celem projektu jest stworzenie edutainmentowych mediów społecznościowych dedykowanych opisowi i klasyfikacji gleb wg. międzynarodowej klasyfikacji WRB. Głównym narzędziem stworzonym w ramach projektu będzie aplikacja mobilna do przesyłania zdjęć profilu gleby z opisem i geolokalizacją oraz propozycją klasyfikacji. Użytkownicy będą mieli możliwość interakcji i dzielenia się swoją wiedzą, pomagając mniej doświadczonym kolegom poprzez komentarze i sugestie dotyczące genezy i klasyfikacji gleb. Ponadto przygotowany zostanie Omnibus glebowy poświęcony nauczaniu najnowszej edycji systemu WRB (2015) na poziomie uniwersyteckim. Wyniki projektu będą stanowić innowacyjne narzędzie do nauczania wspierające nie tylko nauczycieli szkół wyższych, ale także szkół średnich oraz badaczy środowiska i praktyków.
INNE PROJEKTY ZREALIZOWANE:
1) Copernicus Graduate School
Dotacjodawcy:
Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
Niemiecki Instytut Historyczny w Warszawie
Koordynator w UMK:
prof. dr hab. Ralph Schattkowsky (Wydział Politologii i Nauk o Ziemii)
Czas trwania: 2015-2017
Strona projektu
2) V4TAPS: Increasing V4 Student Mobility within the Torun Astrophysics/Physics Summer Programme
Instytucja koordynująca: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Partnerzy:
- Magyar Tudományos Akadémia Csillagászati és Földtudományi (Węgierska Akademia Nauk)
- Fyzikálny ústav, Slovenská Akadémia Vied (Wydział Fizyki, Słowacka Akademia Nauk)
- Fyzikální ústav, Akademie věd České republiky (Wydział Fizyki, Czeska Akademia Nauk)
Koordynator w UMK:
dr Karolina Słowik (Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej)
Czas trwania: 20/05/2018–30/09/2018
Budżet całkowity projektu: 9 984 EUR
Strona projektu
Celem projektu jest zwiększenie udziału studentów z krajów Grupy Wyszehradzkiej w konkursie letnich staży studenckich TAPS 2018 (The Toruń Astrophysics / Physics Summer Program)
Opis działań: Promocja konkursu TAPS 2018 wśród studentów astronomii i fizyki w krajach wyszehradzkich. Promocja odbędzie się poprzez rozmieszczenie plakatów, rozesłanie informacji do potencjalnie zainteresowanych osób – studentów i pracowników naukowych. Organizator konkursu (Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UMK) przewiduje do 9 miejsc dedykowanych studentom z grupy Wyszehradzkiej.
Oczekiwane rezultaty: Zwiększenie liczby zgłoszeń studentów z Krajów Wyszehradzkich do konkursu TAPS 2018.